Libra Revalidatie & Audiologie over de keuze voor gezonder
Op zoek naar een partner met oog voor slimme en meer gezondere keuzes in hun aanbod van voeding, kwam Libra zo’n drie jaar geleden uit bij Daily Fresh Food.
“Onze verantwoordelijkheid als zorgorganisatie ligt in het creëren van bewustwording en het bieden van meer gezondere opties, maar uiteindelijk bepaalt iedereen zelf wat hij of zij eet.”
De zorgorganisatie die zich voornamelijk richt op revalidatie en audiologie heeft inmiddels mooie stappen gezet. Zo zijn de restaurants en de vending automaten intussen voorzien van meer gezonde opties. En, er liggen nog volop plannen op tafel om dit de komende jaren verder te ontwikkelen. Zo blijkt in gesprek met Ton de Louw, procesbegeleider services en Irmgard Berende, diëtist bij Libra.
Libra biedt specialistische revalidatiezorg en audiologische diensten aan een brede doelgroep. De organisatie heeft meerdere restaurants (‘Librasseries’) in de klinieken van waaruit ze zorg verlenen voor gasten en vending machines verspreid over haar locaties in Brabant en Noord-Limburg. “We wilden graag meer met gezonde voeding doen en waren op zoek naar een expert om ons daarin te begeleiden,” vertelt Ton over de totstandkoming van de samenwerking, nu zo’n drie jaar geleden. “Voor onze cliënten, maar ook voor onze medewerkers en bezoekers.”
Gezondere keuzes stimuleren, kosten beheersen én meer focus op duurzaamheid:dat waren enkele belangrijke doelstellingen waarmee Libra destijds met een aanbestedingsprocedure op zoek ging naar een nieuwe partner. “Daily Fresh Food presenteerde in antwoord daarop een helder plan waarin onze doelen expliciet werden uitgewerkt,” vervolgt Ton. “Dat gaf meteen vertrouwen en heeft ervoor gezorgd dat de keuze unaniem op hen viel.”
Een goede keuze, zo blijkt, want de samenwerking verloopt tot dusver erg soepel volgens Ton en Irmgard. Ton: “We werken binnen Libra heel bewust met zelforganiserende teams. Die teams hebben allemaal heel korte lijnen met Daily Fresh Food. Als procesbegeleider begeleid ik op hoofdlijnen, maar de dagelijkse contacten verlopen voornamelijk via onze collega’s die op de vloer aan het werk zijn. Zij weten immers het beste wat er speelt en nodig is. Dat werkt heel goed. Daily Fresh Food is voor ons duidelijk de expert die we zochten om onze mensen daarin te begeleiden en van juiste advies te voorzien.”
Dankzij deze aanpak heeft Libra inmiddels al mooie stappen gezet. Zo is het dagelijkse menu voor cliënten in de klinieken verrijkt met gezonde voeding en zijn er gezondere keuzes geïntroduceerd in de restaurants. “Onze cliënten zijn revalidanten,” vertelt Irmgard. “Dat betekent dat voeding niet alleen lekker moet zijn, maar ook een positieve bijdrage moet leveren aan hun herstel.”
Een opvallende verschijning als gevolg van een meer gezonde aanpak, is de gezondere vending machine die sinds kort te vinden is op de locaties van Libra. Irmgard: “De vending machines waren voor mij al langere tijd een doorn in het oog. Ze zaten vol met ongezonde snacks en frisdranken. Dat paste niet bij onze ambitie om gezondere keuzes te bieden. Ik had het al vaker aangekaart. Uiteindelijk had men er binnen de organisatie ook wel oor naar om dit onder handen te nemen.”
Samen met Daily Fresh Food ontwikkelde Libra een vendingconcept waarin gezondheid en bewustwording centraal staan. De automaten bieden nu voor de helft gezondere opties aan, die duidelijk worden aangegeven met Nutri-Score-kleuren en smileys. Groen staat voor de gezondere keuze, rood voor minder gezonde producten. Maar, zo stelt Irmgard duidelijk, de klant blijft in de lead. Wij willen hen alleen bewuster maken van de keuzes die ze maken.”
“Het gaat erom dat we onze cliënten en gasten bewust maken van gezondere alternatieven, deze aanbieden en uitleggen waarom we dat doen. De keuze blijft altijd bij de gebruiker.”
Hoe de omgeving reageert op gezondere keuzes? “Wisselend, niet iedereen was meteen blij toen de frisdrank uit het assortiment binnen de klinieken verdween,” vertelt Ton. “Vaak is het een kwestie van gewenning, want je ziet dat het op de meeste plekken intussen al helemaal geaccepteerd is. En we bieden altijd alternatieven aan, zoals gezondere sapjes. “We hebben niet de intentie om alles radicaal te veranderen,” benadrukt Ton. “Het gaat erom dat we alternatieven aanbieden en uitleggen waarom we dat doen. De keuze blijft altijd bij de gebruiker. Als Libra vinden we het belangrijk om gezonde keuzes te stimuleren, maar we willen ook flexibiliteit bieden.”
Irmgard illustreert dit met een veelbesproken onderwerp binnen de organisatie: de kroket. “Voor sommige cliënten is een kroket een traktatie tijdens een lange periode van revalideren. Dat moet gewoon kunnen. Bovendien kan een kroket in bepaalde situaties een goede aanvulling zijn, bijvoorbeeld als eiwitrijke snack, wat kan bijdragen aan een sneller herstel. Reden voor ons om deze snack niet helemaal te verbannen, hoewel er mensen voor pleiten.” Het blijft dus voortdurend zoeken naar de balans tussen gezondheid en herstel. “Het is niet zwart-wit,” vult Ton aan. “Onze verantwoordelijkheid als zorgorganisatie ligt in het creëren van bewustwording en het bieden van gezonde opties, maar uiteindelijk bepaalt iedereen zelf wat hij of zij eet.”
Dat neemt niet weg dat Libra graag vooruit blijft kijken naar wat er nog meer kan en zich in de komende jaren nog verder wil richten op het verbeteren van het voedingsaanbod voor hun revalidanten, zowel klinisch als poliklinisch. “We hebben in de afgelopen drie jaar mooie stappen kunnen zetten samen. Zowel voor ons als voor Daily Fresh Food geldt dat we willen blijven ontwikkelen. We blijven elkaar daarin uitdagen,” aldus Ton “De samenwerking gaat daarmee veel verder dan alleen producten leveren. Daily Fresh Foods denkt écht mee over hoe we onze doelen kunnen bereiken. Zo bouwen we samen aan een gezonde toekomst, voor onze cliënten, medewerkers én bezoekers.”