ContactInloggen
Home
Contact Inloggen

De zoektocht naar een nieuwe voedingspartner

Een smaakvolle samenwerking tussen SWZ zorg en Daily Fresh Food

Hero image

Lekker eten, zoals thuis, eenvoudig te bereiden en prettig om te serveren – ook voor zorgmedewerkers die geen keukenprins(es) zijn. Dat waren belangrijke eisen waarmee SWZ zorg de zoektocht begon naar een nieuwe voedingsleverancier. Bij de Brabantse zorgverlener draait alles om ‘een dag die ertoe doet’ voor mensen met een beperking. Goed, gezond en gezellig eten hoort daar absoluut bij. “Eten is zoveel meer dan alleen voeding; het is beleving, comfort en soms zelfs een moment van geluk,” vertellen Jorie Akkermans, directeur zorg en Inge van der Wallen, facilitair adviseur bij SWZ zorg. Samen blikken ze terug op de zoektocht die hen bij Daily Fresh Food bracht.

Huiselijke eetervaring

Samen met zorgteams, vertegenwoordigers vanuit de cliëntenraad, de inkoper en een externe adviseur startte SWZ zorg een traject om te bepalen wat écht belangrijk was. “We zochten een leverancier die met ons meedacht en begreep dat eten in de zorg méér is dan een maaltijd op een bord,” vervolgt Inge. De nieuwe maaltijden moesten niet alleen lekker zijn, maar ook eenvoudig te bestellen en te bereiden, binnen budget passen en bijdragen aan een huiselijke eetervaring. Naast smaak en kwaliteit speelden ook duurzaamheid en minder voedselverspilling een belangrijke rol.

left image
right image

Tijd voor iets nieuws

“Op een gegeven moment hoorden we steeds vaker dat het eten niet zo lekker was en niet voldeed aan de kwaliteitseisen,” vertelt Inge. “De cliëntenraad is naar aanleiding daarvan op eigen initiatief een onderzoek gestart en heeft enquêtes uitgezet over de tevredenheid omtrent de maaltijden. Daaruit is gebleken dat een verbeterslag gewenst was. Reden voor de cliëntenraad om aan de bel te trekken.” Na de coronaperiode besloot SWZ zorg actief op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier.
SWZ zorg levert zorg aan cliënten met een Ernstig Meervoudige Beperking (EMB) en aan mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH), verspreid over diverse locaties in Oost-Brabant. De zoektocht naar een nieuwe voedingspartner richtte zich specifiek op de eerste doelgroep, woonachtig op het Zonhove terrein in Son en Breugel.

"Het eten smaakt weer zoals het hoort: goed, vers en met liefde bereid. Zoals thuis dus."




Voldoende variatie


Die zoektocht bracht SWZ zorg uiteindelijk bij Daily Fresh Food. “Zij voelden goed aan wat we bedoelden,” zegt Jorie. “Geen standaardoplossingen, maar maatwerk. Samen hebben we gekeken naar hoe we de maaltijden beter kunnen laten aansluiten op de behoeften van onze cliënten. Bijvoorbeeld door meer variatie aan te bieden en cliënten – waar mogelijk – te betrekken bij de bereiding.”

Dieetopties


De maaltijden van Daily Fresh Food worden sous vide bereid. Dit betekent dat ze gemakkelijk te bereiden zijn zonder kwaliteitsverlies. Dit ontlast de zorgmedewerkers en garandeert een constante kwaliteit. Daarnaast biedt Daily Fresh Food een breed scala aan dieetopties, wat essentieel is voor SWZ zorg, waar veel cliënten aangepaste voeding nodig hebben, zoals gemalen maaltijden.

Wennen


Sinds de start van de samenwerking in november 2024 wordt het voedingsconcept continu verfijnd. De eerste periode vergde gewenning: medewerkers moesten wennen aan een nieuw bestelsysteem en processen. Daily Fresh Food ondersteunt hierin met begeleiding en instructies. Daarnaast wordt gekeken naar duurzame oplossingen, zoals minder verpakkingsmateriaal en efficiëntere logistiek. Inge: “Daily Fresh Food pikt de feedback vanuit de werkvloer goed op. Dat werkt voor ons heel prettig, zeker nu alles nog nieuw is.”
De samenwerking heeft al veel positieve reacties opgeleverd. “Het eten smaakt weer zoals het hoort: goed, vers en met liefde bereid. Zoals thuis dus,” lacht Jorie. “Een mooie bijkomstigheid is dat SWZ zorg nu één leverancier heeft voor alles op het gebied van voeding. Dit betekent één logistieke stroom, één bestelmoment, één aanspreekpunt en één keer controle van de producten waardoor processen efficiënter zijn en veel tijd wordt bespaard.”

Met het oog op de toekomst benadrukt Jorie dat het steeds belangrijker wordt dat zorgmedewerkers zich op zorgtaken focussen. Tegelijkertijd wil SWZ zorg hen blijven uitnodigen en motiveren om van de maaltijdmomenten iets speciaals te maken. “De druk in de zorg is hoog, maar eten mag daar niet onder lijden. Dit is ook iets waar we graag met Daily Fresh Food samen in optrekken.”

Kritisch blijven kijken


Wat de toekomst betreft, blijft SWZ zorg kritisch kijken naar voeding. “We blijven in gesprek met onze cliënten en collega’s om te horen wat beter kan,” zegt Inge. “Het mooie aan de samenwerking met Daily Fresh Food is dat zij ook willen blijven verbeteren. Zo zorgen we er samen voor dat eten bij SWZ zorg iets is om naar uit te kijken.”

Single image

Jeanne Raaphorst, lid cliëntenraad, over de samenwerking met Daily Fresh Food:

“Het eten mocht wel wat smaakvoller, met meer variatie. Zeker voor cliënten die gemalen voeding krijgen, was het aanbod nogal eentonig en weinig creatief. De eetlust bij jonge cliënten ging er niet op vooruit, en we zagen dat familieleden steeds vaker zelf boodschappen deden om alternatief eten te regelen. Dat is natuurlijk niet zoals we het voor ogen hebben. Gelukkig is dit signaal serieus opgepakt. Er is een projectteam gevormd met mensen vanuit SWZ zorg, onze cliëntenraad én een externe adviseur. Dat heeft echt goed gewerkt. Ik kijk met een heel positief gevoel terug op dat proces, waarin we eerst zorgvuldig in kaart brachten wat de behoeften waren en daar vervolgens de juiste partner bij zochten. Voor ons was het essentieel dat je kunt zien, proeven en ervaren dat er met aandacht wordt omgegaan met voeding. Onze cliënten hebben al zoveel beperkingen; juist daarom is eten één van de belangrijkste momenten van de dag. Ook rondom feestdagen moet er iets speciaals zijn – denk aan Sinterklaas, Koningsdag, Suikerfeest of Pasen. Juist dan draait het om samenzijn. De keuze voor Daily Fresh Food was unaniem, en blijkt tot nu toe een goede. We horen mooie reacties over smaak, variatie en seizoensproducten. Ook horen we terug dat het eten nu echt lekker warm is dankzij de juiste schalen en methode van verwarmen, zelfs voor cliënten die hulp nodig hebben en soms moeten wachten. Dat maakt écht verschil. Natuurlijk zijn er nog aandachtspunten, maar wat heel prettig is: Daily Fresh Food staat open voor feedback en past dingen aan waar nodig. We blijven vanuit de cliëntenraad dan ook graag in gesprek – want de samenwerking stopt niet nu de leverancier is gekozen.”